Monday 30 August 2010

Segala puji itu hanya bagi ALLAH, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam"

Assalamualaikum wbt...
:)

SELAMAT HARI MERDEKA!!~~

1 MALAYSIA, MENJANA TRANSFORMASI :)

InshaALLAH...Semoga laungan yang dilaung-laungkan oleh encik-encik pemimpin kita itu akan membuahkan hasil yang lumayan. Kami sungguh mendambakan transformasi yang benar ke jalan Ilahi..Masihkah antum antunna ingat artikel The Fallen yang ana tulis sebagai buah tangan setelah pulang daripada DIA (weekenD wIth Aj) june yang lalu. Watak The FALLEN itu hasil adaptasi daripada sebuah filem yang mendapat sambutan hangat daripada penduduk dunia pada suatu ketika dahulu sehingga dunia menyaksikan gelombang transformers yang agak kencang terutamanya di pawagam-pawagam apabila penerbit filem tersebut berjaya meraih keuntungan berbilion-bilion US dolar kerana berjaya menjerat hati para peminat untuk menonton hasil karya mereka itu. Alhamdulillah menerusi DIA kami bukan sahaja mendapat info yang lebih bermanfaat malah lebih manis nilainya apabila Transformers: Revenge of The Fallen itu dikupas menurut definisi yang lebih bersifat Islamik :)

Semua yang ada di sekeliling kita boleh dijadikan sebagai sumber dakwah jika kita sentiasa bersangka baik terhadap apa yang ada padanya. Bukankah setiap apa yang ALLAH Kurniakan itu adalah yang terbaik untuk kita, cuma mata manusia sahajalah yang menilai buruk sesuatu kebaikan yang ALLAH cuba sampaikan itu. Anjakan paradigma itu amat perlu dalam pembangunan ummah pada hari ini supaya dapat mengembalikan semula kegemilangan Islam umpama ketika Era Abasiyyah pada suatu masa dahulu. InshaALLAH
Oleh itu, sentiasa improvasikan cara kita menyampaikan dakwah kerana Dakwah Is Amazing (DIA) n yeah!! DAKWAH SUPPOSED TO BE FUN as well :D

Okay..
Ayuh kita menjengah masuk ke dalam topik kita yang sebenarnya pada hari ini. tadi tu muqadimmah semata-mata..semangat anak merdeka la katakan :)

InshaALLAH hari ini ana ingin kupaskan sedikit mengenai realiti ummah pada hari ini. Semalam sempat ana berbual-bual dengan seorang ukhti ini, bercakapkan perihal tersebut, Alhamdulillah ana mendapat cetusan idea untuk menulis entry pada kali ini menerusi sembang-sembang yang alhamdulillah bukanlah sekadar bual-bual kosong semata-mata.


Pernahkah antum antunna melihat sesuatu yang sangat WWOOOOOWW!! yang membuatkan diri antum antunna terkagum dan terkesima melihat keunikannya itu?
Secara normalnya, sudah pasti kita semua akan melalui pengalaman menemui sesuatu yang menarik perhatian kita sebagai seorang manusia biasa yang hina ini. Bukankah setiap apa yang ada di langit dan bumi dan di antara kedua-duanya memiliki keunikan ciptaan serta keindahannya yang tersendiri bagi mereka yang sedar. Tapi pernahkah kita sedar, setiap kali kita melihat sesuatu yang indah itu, tiadalah layak untuk kita memuji secara berlebih-lebihan kepada apa yang kita lihat itu melainkan untuk memuji-muji Kebesaran Ilahi atas keunikan ciptaan Nya tersebut. Tiadalah layak untuk mana-mana hamba Nya untuk menerima apa-apa pujian yang lebih besar daripada pujian terhadap yang Maha Menciptakan itu.

Sudah pasti sesuatu yang unik itu diciptakan oleh suatu kuasa yang amat besar yang sudah pasti tiada tolok bandingnya. Oleh itu, semestinya kita sentiasa mengingati ALLAH apabila kita melihat sesuatu yang unik itu. Apakah pula kriteria-kriteria untuk menjadikan sesuatu itu unik??


Adakah perlu ALLAH zahirkan Kebesaran Nya pada sesuatu barulah kamu menyedarinya??
Adakah hanya melalui cara itu sahajalah dapat menambahkan keimanan kita kepada Nya??
So, adakah jika ALLAH tidak Menzahirkan kalimah-kalimah suci Nya pada makhluk ciptaan Nya yang lain, maksudnya kekuasaan ALLAH itu tiada?
Pernah rasanya ana mengupas perihal kisah sebegini dalam suatu entry ana yang lalu, so jika tak keberatan bolehlah antum antunna click pada link yang telah ana sertakan seperti di atas. {tekan entry}

Kadangkala masyarakat kita lebih bahagia dan 'bertambah imannya' sesudah melihat fenomena-fenomena luar biasa sebegitu sahaja, tapi mengendahkan keunikan pelbagai yang sudah sedia ada di hadapan mata.
Bukankah tangan yang mampu bergerak dan menulis itu juga suatu keajaiban yang sangat luar biasa?
Bukankah mata yang mampu melihat itu juga suatu tanda-tanda kebesaran Ilahi?
Bagaimana pula dengan kurniaan ALLAH yang berbentuk akal kepada manusia yang meningkatkan status manusia di sisi ALLAH?
Bukankah kesemua itu adalah bukti-bukti Kekuasaan ALLAH taala?
Tidak cukup lagi kah bukti-bukti nyata yang telah dipertontonkan oleh ALLAH kepada kita semua sejak kita masih berada dalam rahim ibu lagi?
Maka, nikmat ALLAH yang mana lagikah yang ingin engkau dustai?
Tidak takutkah kita apabila ALLAH berulang-ulang kali menanyakan soalan yang sama kepada kita menerusi Kalam Nya, surah ar-Rahman?
Soalan itu jika dibaca dan difahami dengan sebenar-sebenarnya, sungguh ia mampu meruntunkan hati dan mampu mengalirkan air mata. Bukankah setitik air mata kerana takut akan balasan ALLAH itu lebih mulia daripada menangisi kehilangan si dia yang masih belum halal untukmu?

Ada suatu video yang sangat-sangat memberi inspirasi kepada ramai orang pada suatu ketika dahulu. Video ini pernah menghiasi wall sahabat-sahabat di laman web sosial Facebook dan rata-rata memberikan feedback yang positive terhadap video tersebut. Ramai yang kagum dan memuji-muji kehebatan lelaki tersebut yang mampu memotivasikan ramai orang lantas ketabahan serta semangatnya yang berkobar-kobar tanpa pernah mengenal erti penat dan lelah, mungkin jua dalam kamus hidupnya, perkataan "putus asa" tidak pernah wujud, oleh sebab itulah beliau kekal hebat dan sentiasa berpuas hati dengan apa sahaja yang dimilikinya.


Subhanallah, indah sungguh ciptaan Ilahi yang seorang ini. Ya ALLAH berikanlah kefahaman dalam ad-Deen Mu supaya ia dapat menyalurkan semangat dan sikap positive nya itu berlandaskan syariat Mu yang benar.
Sungguh, dia sungguh tabah. Tapi layakkah baginya untuk menerima kesemua pujian itu seolah-olah kita lupa bahawasanya si lelaki tersebut hanyalah ciptaan Nya yang kerdil, sama juga seperti kita, tiada beza walau sedikitpun.
Cukup bertuah baginya kerana ALLAH telah memberi kekuatan kepada dirinya untuk terus tabah dan kuat dalam mengharungi liku-liku kehidupan meskipun dalam keadaan yang kurang sempurna pada pandangan mata kasar manusia. Namun, alangkah bertuah baginya sekiranya ALLAH Memilih dirinya untuk mendapatkan sesuatu yang lebih hebat daripada itu, iaitu nikmat Iman dan Islam.
Di sinilah hebatnya seorang muslim berbanding seorang non-muslim, kerana hebatnya seorang muslim adalah kerana agamanya, kerana akidahnya yang utuh terhadap yang Maha Menciptakan, bukanlah hanya berdasarkan logik akal semata-mata.
Sungguh, kami bangga untuk menjadi salah seorang daripada muslim seterusnya untuk mengakui diri ini sebagai seorang mukmin yang mendambakan balasan yang baik daripada Mu di akhirat kelak, inshaALLAH amiin :)

Tahukah kita??


Tahukah kita bahawasanya melakukan sesuatu semata-mata untuk mendapat pujian daripada manusia yang lain itu adalah dilarang dalam Islam dan perbuatan ini sebenarnya memberi gambaran bahawasanya si pelaku itu telah terlekat di hatinya sifat riak yang nyata-nyata dibenci serta dimurkai ALLAH

Selain itu, sungguh, manusia itu sungguh hina dan tidaklah layak baginya untuk menerima apa-apa pujian pun daripada mana-mana sumber kerana sesungguhnya manusia sentiasa memperbaharui ikrarnya terhadap ALLAH swt setiap kali bacaan fatihah dilafazkannya yang mana ia telah mengakui bahawasanya "Segala puji itu hanya bagi ALLAH, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam"

Terdapat juga hadith Rasulullah SAW yang mengajarkan sekiranya ada seseorang yang memuji seseorang manusia yang lain, hendaklah yang dipuji itu mengambil pasir lalu dilontarkan pasir itu ke muka orang yang memberi pujian tersebut. Sungguh, meskipun hadith itu berbunyi agak keras dan kasar, namun itulah larangan Baginda supaya umat manusia tidak lagi mengamalkan amalan puji-memuji selain memanjatkan pujian itu semata-mata kepada ALLAH SWT yang Maha Memiliki segala sesuatu yang ada di bumi dan di langit serta di antara kedua-duanya itu. Hanya Dia yang layak menerima pujian hamba-hamba Nya bukanlah layak untuk ditujukan sewenang-wenangnya kepada sesiapa sahaja yang kita sukai. Bukankah yang Maha Menciptakan itu lebih layak menerima puji-pujian itu berbanding mereka yang diciptakan oleh Nya :)



Pernahkah antum/antunna mendengar cerita mengenai Amirul Mukminin, Saidina Umar r.a dengan seorang ibu tua?
Ini salah suatu kisah teladan yang bagi ana, dapatlah ana mengambil ibrah daripadanya bahawasanya segala puji dan syukur itu hanyalah layak untuk diucapkan kepada ALLAH yang Maha Berkuasa, bukanlah layak untuk diberikan kepada yang diciptakan Nya. Sedangkan si Amirul Mukminin yang telah dijanjikan ALLAH untuk memasuki syurga ALLAH swt itu, beliau merasakan dirinya tidak layak untuk menerima sebarang pujian atas pertolongan dan kebaikan yang diberikannya apatah lagi kita, yang masih rendah nilai imannya, sudah pastilah kita lagilah tidak layak untuk menerimanya.


Seorang ibu mendatangi kediaman Umar bin Abdul Aziz r.a dan diterima oleh istri Amirul Mukminin. Tak berapa lama kemudian, Umar r.a keluar dari dalam rumah sambil membawa beberapa buah-buahan yang ranum.
la pun memilih buah-buahan terbaiknya dan diberikan kepada tamunya, sedangkan buah-buahan yang hampir busuk ia sisihkan untuk diri dan keluarganya.

Setiap kali ibu tersebut menerima buah dari Amirul Mukminin, ia berucap, "Alhamdulillah ...."

Tentu saja hal ini menyenangkan hati Amirul Mukminin yang kemudian menanyakan maksud kedatangannya. "Saya memiliki lima orang anak yang belum memiliki pekerjaan, bantulah kami, wahai Amirul Mukminin," pinta ibu tersebut.
Mendengar hal itu, berlinanglah air mata Umar r.a. Ia menyesali dirinya yang lalai terhadap rakyatnya sehingga masih ada yang tidak kebagian pekerjaan, sementara ada pula yang bertumpuk jabatannya.
Umar r.a mengambil kertas hendak mencatat siapa saja putra ibu tersebut yang membutuhkan pekerjaan.

"Sebutkan nama anak Ibu yang pertama," pinta Umar r.a.

Ibu itu menyebut namanya, kemudian dicatat oleh Umar r.a beserta jenis dan jumlah bantuan untuknya. Sang ibu mengucap, "Alhamdulillah."

Begitu pun ketika disebut anak kedua, ketiga, dan keempat, sang ibu selalu menyebut alhamdulillah. Akan tetapi, ketika disebut anak kelima dan sang ibu mengetahui Amirul Mukminin memberikan bantuan dalam jumlah cukup besar, ia pun berdiri dan membungkuk-bungkuk di hadapan Umar r.a seraya berkata, "Puji syukur untuk Tuan, puji syukur!"

Melihat hal itu, Umar r.a menyobek kertas kelima itu. Tentu saja hal itu membuat heran sang ibu. Akan tetapi, Amirul Mukminin lebih heran lagi dengan kelakuan ibu tersebut.
Umar r.a bertanya, "Awal mulanya aku melihatmu selalu mengucap 'alhamdulillah' ketika kau memperoleh nikmat karena memang Allah-lah yang berhak atas puji-pujian tersebut. Dialah yang memberi dan menarik rezeki dari kita. Begitu pula, ketika aku menuliskan bantuan untuk anak-anakmu, kau selalu mengucap hamdalah, tetapi mengapa untuk anak yang kelima kau mengucapkan hal lain kepadaku?"

"Itu karena tuan sangat dermawan dan berhati mulia," jawab sang ibu.

"Maaf,
ucapan itu tak pantas bagiku. Hanya untuk Allah segala puji-pujian. Siapakah diri saya sehingga layak dipuji? Bahkan, dalam pandangan Allah SWT bisa jadi ibu lebih baik daripadaku karena hisabku sangatlah berat. Oleh karena itu, saya hanya bisa memberi bantuan hingga anak keempat sebab hanya untuk mereka Ibu bersyukur kepada Dzat yang memang layak untuk dipuja. Namun, hendaklah bantuan tersebut dibagi rata kepada seluruh keluarga."


Wallahua'lam

REFERENCE: 1. Laman Emjay
3. Novel Pemilik Cintaku selepas ALLAH dan Rasul by Fatimah Syarha Mohd Noordin



*** Insan Yang membawa Islam sangat besar amanahnya. Seringkali diuji dan
dibolak balikkan hatinya.Seringkali diragu-ragukan hatinya.Maka pintalah
pada Allah agar ditetapkan hati kita.Agar segala mehnah dan tribulasi
mampu kita hadapi.Sekali berjuang,
Selamanya berjuang!