Monday 27 September 2010

Sekadar Melaksanakan Tugas yang Belum Selesai.. :)

Assalamualaikum wbt...

إستغفار اللَّهَ
إستغفار اللَّهَ

إستغفار اللَّهَ

Kerapkali jua ana rasakan ana bukanlah orang yang paling sesuai untuk membincangkan hal-hal sebegini kerana ana sendiri masih dalam proses memperbetulkan diri ini. Namun begitu, InshaALLAH, ia bukanlah menjadi asbab mengapa ana tidak boleh untuk mengingatkan orang lain mengenai perihal ini. Lagipun bukankah sebelum dilahirkan di muka bumi ini, ana pernah berjanji untuk melaksanakan tugas ana sebagai seorang khalifah dan abid di muka bumi ini. So, ana sekadar melaksanakan tugas yang telah dipertanggungjawabkan ALLAH kepada seluruh umat manusia. Oleh itu, ana harap teramat sangat kepada sahabat sahabiyah supaya sentiasa mengingatkan ana jika ada yang tersalah silap, kerana ana masih baru dalam mengenali Nya, masih banyak untuk di-explore.



Buah cempedak di luar pagar,

Ambil galah tolong jolokkan,

Saya budak belajar,

kalau salah tolong tunjukkan

Jazakallah khair :)


Oleh itu, izinkan ana untuk menyambung tugas ana kembali. Sudah lama blog ini tidak berisi, asif. Ana tidak mempunyai akses internet buat suatu jangka masa yang agak lama baru-baru ini atas sebab-sebab yang tak dapat ana elakkan.

Proses mengenal ALLAH itu takkan pernah berhenti sepertimana proses belajar itu sendiri, ia takkan pernah terhenti sehinggalah nyawa dicabut daripada jasad, ketika itulah sudah tiada apa-apa peluang kembali untuk mencari ilmu. Ilmu itu sangat-sangatlah perlu kerana melaluinyalah jua kita mampu untuk mengenali Zat ALLAH yang Maha Esa, inshaALLAH



Oleh sebab itulah, Muslim Sepenuh Masa akan sentiasa melabelkan dirinya sebagai seorang Muslim yang Belajar.

:)


Bagi ana, tugas seorang da'ie dalam menasihatkan orang lain bukanlah kerana ia merasakan dirinya terlalu perfect, tapi ia sekadar menjalankan tugasannya sebagai seorang da'ie serta hamba ALLAH yang masih banyak kekurangan yang masih perlu ditampung di sana sini.

Ana memegang satu prinsip seperti berikut:

orang tegur kita bukan sbb dia perasan diri dia perfect.

tapi mmg semua manusia akan kurang sedar dan kurang nampak akan kesilapan diri sendiri.

hanya orang yang melihat kita akan sedar kat mana kita silap.

hanya kawan kita yang akan nampak rambut kita terkeluar dari tudung. (theoritically)

so sebab tulah kita perlu kawan. mereka ibarat cermin untuk kita menilai diri kita sendiri kerana kita takkan mampu menilai diri kita kerana secara lahiriahnya, manusia akan terdedah untuk mempunyai sikap "k-pochi" yang jika disalurkan secara positif dapatlah menjadikan kita sebagai seorang individu yang lebih baik. That's why we really need to choose a great mirror so that we can get clearer image of ourself.. InshaALLAH

"aku tegur ko nampak rambut bukan sbb aku yakin aku langsung x nampak rambut.

tapi since aku dah ternampak sehelai rambut ko keluar tadi,xkan aku nak diam.aku tegurlah.

aku mane nampak kalau rambut aku sendiri yang keluar.ko la yang patut tegur aku,

sbb ko mengadap muka aku,so ko la yang akan nampak kalau rambut aku pun terkeluar dari tudung ni."

:)


Wallahua'lam