Monday 21 February 2011

JOM Study!!~ :)

Assalamualaikum wbt

Sekadar sharing daripada mereka yang ingin bekerja untuk Islam, suatu renungan ringkas yang diharapkan dapat menyengat dan meresap hati jiwa-jiwa yang dipilih oleh Nya. Ini adalah usaha insan-insan yang apabila mereka sedar, mereka terus bergegas bergerak untuk ALLAH, tiada istilah BERTANGGUH dalam dakwah kerana ALLAH Menuntut kita untuk bersegera dalam melakukan kebaikan (Fastabiqul khairat) dan jangan lupa malang dan celakalah kita jika kita menjadi golongan yang degil, yang tak mahu menyampaikan kebenaran sesudah kita tahu kerana golongan ini semudah-mudahnya ALLAH mampu untuk hapuskan dan ganti dengan kaum lain yang lebih baik daripada kita. Nauzubillah

Jom sama-sama kita doa agar pintu hati kita dibuka untuk mencari ilmu ALLAH menerusi artikel ini. Pesanan ikhlas daripada yang menyampaikan, kita jika mahu mencari kesalahan, ALLAH akan izinkan kesalahan itu dijumpai jika ada, kerana ini adalah penulisan manusia yang bersandarkan pada limited nya pengetahuannya terhadap ilmu ALLAH yang meliputi seluruh langit dan bumi. Masih terlalu banyak untuk di-explore dan dipelajari, so agak mustahillah untuk tidak menjumpai apa-apa kelemahan dalam mana-mana artikel. Jika isinya sepenuhnya daripada al-Quran dan hadith, yang sudah 100% yakin betul, mungkin kesalahannya dapat kita temui menerusi cara pengolahan si penulis itu pula. Proses untuk faham sesuatu itu subjective so ayuhlah kita sama-sama doakan moga ALLAH izinkan kita mengambil ilmu-ilmu yang bermanfaat daripada artikel ini supaya ia dikira sebagai salah satu cara kita untuk mencari Mardhatillah Nya

InsyaALLAH :)

JOM!! :)

Imam At-Tirmidzi meriwayatkan bahawa Abu ’Umamah al-Bahili r.a telah berkata: Bahwasanya Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud;

“Kelebihan orang alim (ulama) atas ahli ibadat adalah seperti kelebihanku ke atas orang yang paling rendah di antara kamu. Kemudian Baginda bersabda lagi: Sesungguhnya para malaikat dan penduduk langit dan bumi hinggakan semut dalam lubangnya berserta ikan bersalawat (berdoa) untuk orang-orang yang mengajar kebaikan kepada manusia.”

(Hadits riwayat At-Tirmidzi)

Abu al-Aswad berkata:

“Tiada suatu pun yang lebih mulia daripada ilmu; raja-raja adalah pemimpin bagi rakyat sedangkan para ulama adalah pemimpin kepada raja”

Ibnu Abbas r.a pula berkata:

“Nabi Sulaiman a.s diberikan dua pilihan antara harta dan kekuasaan, Baginda memilih ilmu lalu Baginda pun dikurniakan juga dengan harta serta kekuasaan”

Kelebihan Mengajar Ilmu Yang Bermanfaat

Dalam Islam, mengajarkan ilmu yang bermanfaat itu adalah suatu amalan yang dipandang tinggi, sangat mulia dan satu kerjaya yang suci di sisi Allah Subhanahu wa Ta‘ala serta Rasul-Nya.

Firman Allah Ta‘ala dalam Surah An-Nahl ayat 43 dan Surah Al-Anbiya’ ayat 7:

Tafsirnya: “Maka bertanyalah kamu kepada Ahlu'dz Dzikri jika kamu tidak mengetahui.”

(Surah An-Nahl: 43 dan Al-Anbiyaa’: 7)

Ahlu'dz Dzikri bermaksud orang-orang yang mengetahui tentang Kitab-Kitab Allah. Ayat ini menjadi dalil bahawa orang-orang yang tidak mengetahui sesuatu perkara hendaklah bertanya kepada orang-orang yang mengetahuinya.

Imam Ath-Thabarani meriwayatkan dalam kitabnya Al-Kabir bahwasanya Mu‘awiyyah Radhiallahu ‘anhu telah berkata bahawasanya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:

Maksudnya:

“Wahai manusia! Sesungguhnya ilmu itu hanya diperolehi dengan belajar dan feqh itu dengan mempelajari ilmu feqh. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kebaikan untuknya, nescaya diberikannya kefahaman dalam agama, dan sesungguhnya di antara hamba Allah yang takutkan Allah hanyalah para ulama.”

(Hadits riwayat Ath-Thabarani)

Abu Sa‘ed al-Khudri Radhiallahu ‘anhu meriwayatkan bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:

Maksudnya:

“Akan datang kepada kamu beberapa kaum untuk mencari ilmu, maka apabila kamu melihat mereka hendaklah kamu katakan kepada mereka: Selamat datang, selamat datang, mengikut wasiat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam dan hendaklah kamu mengajar mereka.”

(Hadits riwayat Ibnu Majah)

Amirul Mukminin Sayyidina Umar Ibnu Al-Khaththab Radhiallahu ‘anhu pula berkata:

“Kematian seribu ahli ibadat yang bangun beramal ibadat sepanjang malam dan berpuasa sepanjang siang lebih ringan dari kematian seorang alim yang mahir tentang apa yang Allah Ta‘ala halalkan dan apa yang diharamkan olehNya”

Yahya bin Mu‘az berkata:

“Para ulama lebih menyayangi umat Muhammad SAW daripada ayah-ayah serta ibu-ibu mereka. Lalu ditanyakan kepadanya: Bagaimana pula begitu? Lalu Yahya menjawab: Ibu-bapa menjaga anak-anaknya daripada neraka (kesusahan) dunia, sedangkan para ulama menjaga mereka daripada neraka akhirat’’

Sebahagian ulama berkata: “Para ulama umpama pelita zaman. Tiap seorang daripada mereka merupakan pelita yang menyinari ahli zamannya”

“ILMU itu terbahagi dua iaitu ilmu hati (yang sampai ke hati) dan ilmu lisan (hanya di lisan). Ilmu hati itulah ilmu yang bermanfaat, sedangkan ilmu lisan adalah tercela.”

Demikian ucapan Al Hasan Al Bashri hasil nukilan Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah dalam buku Al Iman.

Orang munafik terkadang membaca al-Quran, memahami dan membenarkan bahawa ia adalah Kalamullah. Mereka mengakui yang dibawa Nabi Muhammad SAW adalah kebenaran tetapi mereka tidak beriman dengannya.

Orang Yahudi dan Nasrani pula mengenal Nabi Muhammad SAW seperti mengenal anak mereka sendiri tetapi mereka bukan orang Mukmin.

Contoh lain adalah iblis dan Firaun laknatullah yang mengakui kewujudan Allah dan Nabi tetapi mereka belum boleh disebut Mukmin. Mereka semua tidak mencapai ilmu dan makrifat secara sempurna kerana belum mengamalkan pengetahuan atau ilmu yang diperoleh. Lihatlah betapa mahalnya nilai mukmin itu, sedangkan Bani Israel juga pernah ditegur secara langsung oleh ALLAH apabila mereka menyatakan keimanan mereka, sebaliknya ALLAH menyatakan bahawasanya mereka itu masih belum beriman tapi mereka telah tunduk pada Islam kerana iman itu masih belum meresap masuk ke dalam hati mereka.

Pada hari ini kita mungkin juga boleh buat muhasabah diri adakah benar kita claim diri kita sebagai seorang mukmin ataupun sebaliknya kita hanyalah seorang muslim. Nauzubillah la pula sekiranya kita bukanlah golongan muslim ataupun mukmin ini sebaliknya kita adalah golongan ketiga yang tidak mengamalkan ilmu yang dimilikinya yang disebut jahil.

Ibnu Qudamah menyebut, ilmu yang tidak bermanfaat sebagai sumber akhlak tercela. Beliau memberi contoh ilmu yang tidak bermanfaat adalah berdebat.

Pada umumnya tujuan berdebat adalah untuk menampilkan kepandaian berbicara, menjatuhkan kehormatan lawan debat atau pihak yang terbabit dalam perdebatan itu semata-mata untuk mendapat pujian.

Oleh itu, kita diperintahkan memohon kepada Allah untuk mendapat ilmu yang bermanfaat. Antara doanya:

“Ya Allah, aku memohon kepada-Mu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amal yang diterima (di sisi-Mu).” (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Dalam hadis lain, Nabi SAW mengucapkan doa yang bermaksud:

“Ya Allah, berilah manfaat dengan apa yang telah Engkau ajarkan kepadaku dan ajarkanlah apa yang bermanfaat untukku. Tambahkan aku ilmu. Segala puji bagi Allah pada semua keadaan. Aku berlindung kepada Allah dari azab neraka.” (Hadis riwayat Ibnu Majah dan Nasai).

Termasuk dalam ilmu yang bermanfaat ialah ilmu agama. Ilmu agama adalah lebih utama jika dibandingkan dengan ilmu keduniaan. Hal ini jelas daripada sabda Nabi SAW yang bermaksud:

“Dunia akan pergi berlalu, dan akhirat dan datang menjelang, dan keduanya mempunyai anak. Maka jadilah kamu anak akhirat dan jangan menjadi anak dunia. Sesungguhnya pada hari ini hanya ada amal tanpa hisab (perhitungan), dan esok hanya ada hisab (perhitungan) tanpa amal.” (Hadis riwayat al-Bukhari).

Banyak keutamaan bagi mereka yang memiliki ilmu agama antaranya, ia adalah warisan para Nabi, ilmu itu tetap akan kekal sekalipun pemiliknya sudah mati dan sebanyak manapun disimpan ilmu tidak akan menyusahkan pemiliknya.

Ilmu akan menjaga pemiliknya sehingga memberi rasa nyaman dan aman. Lain halnya dengan harta yang semakin bertimbun, makin susah untuk mencari tempat menyimpannya. Ilmu boleh menghantar pemiliknya menjadi saksi atas kebenaran dan keesaan Allah tetapi tidak hartanya.

Rasulullah SAW menggambarkan pemilik ilmu dengan lembah yang menampung air bermanfaat terhadap alam sekitar.

Baginda bersabda yang bermaksud:

“Perumpamaan daripada petunjuk ilmu yang aku diutus dengannya bagaikan hujan yang menimpa tanah, sebahagian di antaranya ada yang baik (subur) yang mampu menampung air dan menumbuhkan tumbuh-tumbuhan dan rumput yang banyak. Di antaranya lagi ada sebahagian tanah keras yang (mampu) menahan air yang dengannya Allah memberikan manfaat kepada manusia untuk minuman, mengairi tanaman dan bercucuk tanam. Dan sebahagian menimpa tanah tandus kering gersang, tidak dapat menahan air yang menumbuhkan tumbuh-tumbuhan. Maka demikianlah ibarat orang yang memahami (pandai) agama Allah dan memanfaatkan apa yang dengannya aku di utus Allah maka dia mempelajari dan mengajarkan. Sedangkan orang yang tidak memperhatikan ilmu itu (sangat berpaling dan bodoh), dia tidak menerima petunjuk Allah yang dengannya aku diutus.”

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Ilmu juga pertanda kebaikan seorang hamba, ilmu cahaya menerangi kehidupan hamba sehingga dia tahu bagaimana beribadah kepada Allah dan bermuamalah dengan hamba Allah. Orang berilmu adalah cahaya bagi manusia lainnya.

Meneliti kisah seorang pembunuh yang membunuh 100 nyawa dapat memberi gambaran jelas mengenai hal ini. Dia membunuh seorang ahli ibadah sebagai korban ke 100 kerana jawapan bodoh ahli ibadah bahawa sudah tidak ada lagi pintu taubat bagi pembunuh nyawa manusia.

Akhirnya pembunuh itu datang kepada seorang alim dan di sana ia ditunjukkan jalan taubat. Maka dia pun mendapatkan penerangan bagi jalan hidupnya.

Sesungguhnya, ilmu menjadi simbol kemajuan dan kejayaan bagi sesuatu bangsa. Masyarakat dunia bersepakat mengatakan setiap bangsa yang ingin maju maka penduduknya hendaklah berilmu, pengetahuan dan harus berkiblat kepada negeri yang tinggi ilmunya.

Nabi Muhammad SAW mengecam orang yang mempelajari ilmu agama untuk berbangga-bangga. Baginda SAW bersabda yang bermaksud:

“Barang siapa menuntut ilmu agama untuk berbangga-bangga di hadapan ahli ilmu atau mengelabuhi orang bodoh atau untuk mendapatkan perhatian khalayak maka Allah akan memasukkannya ke dalam neraka.”

(Hadis riwayat at-Tirmidzi)

Nauzubillah, kadangkala kita baca al-Quran ataupun hadith itu mungkin terasa ayat-ayat tersebut impaknya kurang menyengat di hati kita. Ayuh sahabat-sahabatku bilamana ia berlaku, segeralah ubat hati kitai kita, muhasabah diri sejenak dengan menyemak kembali fi'li dan qauli kita, adakah kita telah benar-benar bersungguh-sungguh berjihad untuk melaksanakan kesemua rukun yang telah diamanahkan oleh ALLAH kepada kita ataupun sebaliknya kita telah mengambil Islam itu secara pick and choose semata-mata yakni tidaklah secara keseluruhan.

Sepertimana yang dilaksanakan oleh golongan ahli kitab yang dicela oleh ALLAH melalui al-Quran yang mana mereka tahu kebenaran itu tapi mereka menyorok-nyorokkannya, mengambil sebahagian yang menguntungkan mereka serta mencari-cari ruang untuk menyorokkan sesuatu yang sudah pasti membawa kerugian pada sisi pandangan mereka sedangkan kesemua hukum-hukum ALLAH itu adalah untuk kebaikan seluruh ummah dan alam ini. Seharusnyalah hati-hati orang mukmin apabila dibacakan ayat-ayat al-Quran ataupun diceritakan perihal kekuasaan ALLAH, setakat untuk berfikir mengenainya sahaja sudah mampu untuk menggetarkan seluruh jiwanya sehingga menggerakkan jasad-jasad yang masih bernyawa itu untuk bekerja bersungguh-sungguh demi menegakkan satu-satunya kalimah ALLAH di muka bumi ini.

Hebat kan? Berfikir sahaja pun dapat meningkatkan amal mereka. Subhanallah. Tapi lihatlah hadith di atas, kecelaan yang besar ALLAH Kurniakan bagi mereka yang hanya melakukan kerja dakwah ini untuk mendapatkan pujian manusia. Mereka ini mungkin akan berjaya mendapatkan penghormatan di dunia ini tapi bersedialah jika engkau berani merencanakan kejahatan untuk melawan hukum-hukum ALLAH, itu samalah seperti kamu cuba untuk mengisytiharkan perang ke atas ALLAH, maka ingatlah bahawasanya ALLAH itu sebaik-baik Pembalas tipu daya dan Maha Keras dalam pembalasannya. Pilihlah wahai teman. Jalan dakwah ini susah tapi ia suatu kewajipan bukanlah suatu pilihan sebenarnya. Kita secara kata kasarnya tidaklah layak untuk mengakui diri sebagai seorang muslim sekiranya masih tidak mahu bersama-sama di jalan dakwah ini setelah kita sudah sedia maklum dan diberi kefahaman dalam ad-Deen tersebut. Sedangkan janji ALLAH sentiasa ada untuk sesiapa yang bekerja menolong agama ALLAH, sudah pasti ALLAH akan menolong meneguhkan lagi kedudukannya. Subhanallah

Dalam konteks tadi jom kita renungi satu case study yang agak simple tapi mungkin kita sendiri terlupa

Contohnya untuk menjadi Islam apa yang perlu Ah Chong laksanakan?

1. Perlu mengucap 2 kalimah syahadah kan?

2. what's next?

laksanakan rukun Islam dan Iman+ ihsan itu sudah cukup ke?

TIDAK!!

Sebab itulah kita perlukan ilmu, kerana tanpa ilmu, hidup ini takkan dipandu oleh kebenaran dan yang batil itu pula akan tertegak dengan sendirinya Nauzubillah

Kalimah syahadah itu datangnya beserta dengan amal dan tanggungjawabnya. Jika solat itu ada amalnya, puasa di bulan Ramadhan itu ada amal perbuatannya, bayar zakat dan menunaikan haji bagi yang berkemampuan itu sudah pasti ada amalnya juga.

Takkanlah tiba-tiba ALLAH nak create something yang tiada amal untuk syahadah?

Sebenarnya amal untuk kalimah syahadah adalah untuk menegakkan kalimah ALLAH itu sendiri di muka bumi ini dengan cara melaksanakan syahadatul haq itu sendiri, menjelaskan kebenaran itu supaya hujah ALLAH dapat mematahkan hujah-hujah manusia yang lain. Subhanallah.

Kerja ini tidak mudah, tapi untuk menjadi seorang muslim, we have to do it. Kalau tak, tak lengkaplah rukun Islam kita. Cth nya kata nak ikut qudwah terbaik drpd Rasulullah SAW tapi bila part dakwah, tolak kepada golongan-golongan ustaz, ustazah semata-mata, itu bukanlah Islam. ISLAM ITU SYUMUL. tiada istilah Islam untuk pick and choose apa yang kita suka sahaja seperti yang diamalkan oleh golongan Bani Israel dahulu.

Kita seharusnya yakin pada ALLAH sehingga menyukai dan menyanjungi semua suruhan ALLAH, bersungguh-sungguh memenuhi tuntutan Nya dengan sebaik yang mungkin. Selain itu, kita perlu menanam perasaan jijik dan benci yang teramat sangat apabila sesuatu itu secara terang-terangan dilarang oleh ALLAH dalam al Quran dan Hadith.

Bukanlah menjadi seperti lalang, " aku tak makan babi sebab ALLAH larang, ALLAH kata haram, tapi kalau ALLAH halalkannya untukku aku nak juga rasa"

Kita seharusnya once ALLAH dah larang, jangan sesekali berangan nak juga rasa apa "kelazatan"nya dan berangan-angan agar ia dihalalkan dalam Islam sebaliknya kita seharusnya membenci dan merasa jijik untuk melakukan perbuatan-perbuatan itu termasuklah perbuatan-perbuatan yang mendorong ke arah itu. Zina, bukanlah perlu dielakkan semata-mata daripada kita untuk masuk ke kancah maksiat itu tapi segala proses ke arah itu perlu dicegah dan dibenci terlebih dahulu untuk membuktikan betapa bencinya kita kepada sesuatu yang ALLAH tak suka..

Wallahua’lam

Pendakwah itu Ibarat Pokok Berbuah
"Pendakwah di jalan ALLAH itu ibarat sepohon pokok yang lebat dan ranum buahnya. Orang ramai melontarkannya dengan batu dan kayu (untuk mendapatkan buahnya), tetapi mereka melontarkan (memberikan) buah-buah yang ranum dan manis kepada mereka"
[ Al-Syahid Hassan al-Bana ]

"Maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketaqwaan.sungguh beruntung orang yang menyucikan jiwanya dan sungguh rugi orang yang mengotorinya" [Surah As Syam: 8-10]

Hidup ini kalau buat salah, mmg Pencipta 'jalanraya' [ALLAH] ini telah Ciptakan banyak sangat ruangan untuk U-TURN, bertuahnya kita, tak perlu bazir minyak jauh2 baru boleh u-Turn. Tapi peliknya, bila nampak keindahan lain depan mata, ramai pulak yang tukar fikiran, jadi tak nak u-Turn, sebab dah set in mind, "kat depan sana, ada u-Turn lagi, nantilah"
TAPI, kita mungkin lupa, kalau tiba2 kenderaan yang kita gunakan itu (jasad ini) ditarik balik secara mendadak, u-Turn depan mata pun kita tak sempat nak u-Turn..
so..muhasabah diri balik..
lain kali kalau tersasar, sentiasalah mencari U-turn itu asap..


wallahua'lam